PPC או SEO

רן לובינסקי. גילוי נאות: הכותב איש PPC.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תחום ה-PPC מתייחס לכל ההיבטי השיווק הדיגיטלי הממומנים. תחום ה-SEO לעומתו מתייחס לכל פעולות הבאת טראפיק לאתר, בצורות עקיפות. על פניו נשמע שלהביא קהל לאתר או לעמוד בחינם זו אחלה עסקה. אז מה בפועל היתרון של האחד על פני האחר?

קרדיט לתמונה: freepik.com

מהירות

בפעילות שיווק דיגיטלית מבוססת PPC, ניתן לבחון ביצועים מהיום למחר, דבר שאינו אפשרי בפעולות מבוססות SEO, אשר על טיבם ניתן לעמוד בחלוף מס' חודשים – שנה ולעיתים אף יותר. לצד התחרות על דירוגים אורגניים מידי מתחרים מאותו תחום, גוגל נוטה לעדכן את האלגוריתמים המשפיעים על הדירוג, מס' פעמים בשנה, דבר העלול לפגוע בדירוג קיים, או בפעולות SEO שבקנה, ולהביא לירידה במיקומי תוצאות מנוע החיפוש (SERP). גם במידה והכל בוצע בהתאם כהלכה בפעולות האורגניות, זה בהחלט ייתכן לשלם על קידום אורגני חודשים רבים, עד שרואים תוצאות כלשהן, אם בכלל.

עלויות

קיימת סברה ש- SEO הם סך של פעולות טכניות שמביאות אתר לעמוד הראשון בגוגל ולא עולות דבר. "תוסיף תוכן, תמלא כותרות, תיאורי עמוד, תאורי תמונה והאתר שלך בדרך למקום 1". סברה זו רחוקה מהמציאות. מעבר לזה שפעילות שיווק אורגנית כרוכה בלא מעט ידע מקצועי, היא כרוכה בהוצאות לא מבוטלות, בהן מומחה קידום אורגני, תוכן בתשלום (לרוב בעלות לפי מילה), ניהול ובניית אתר נכון, מערכת קישורים ועוד. טראפיק מאתר גדול או מאמר בפורטל מוכר (פעילות "נייטיב") יכולים להגיע להוצאות לא קטנות, לפעילות שאולי תקצור פירות בעוד שנה.

פעילות PPC היא בהגדרה בתשלום – בהתאם לכמות החשיפות או פר הקלקות. על כך אין וויכוח. אפשר לראות בעלות פעילות ממומנת מעין שכירות שטח, בפטפורמות המדיה המוכרות והמשפיעות בעולם (כמו ערוצי גוגל, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם ועוד) בהם ניתן להגיש קריאייטיבים לקהל יעד לפי בחירתנו. מנהל קמפיינים מקצועי שיודע למקסם את הפעילות בהתאם לביצועים, לצד שתי חוזקות משמעותיות אלו – הופעה במקומות נכונים ולקהל נכון, יכולים לייצר החזריות רבה על הוצאות הפרסום.

שליטה

לא ניתן לשלוט על סוג הטראפיק המגיע מפעילות SEO. במילים אחרות ברגע שאתר או עמוד מקודם מקבלים איליו "הכל מהכל". לאו דווקא קהל יעד שכיוונו איליו מלכתחילה, בעוד שפעילות שיווק דיגיטלית ממומנת, יש שליטה בסוג הקהל שנחשף על המודעה, מה שמחזק את הרלוונטיות בין ההצעה לקהל.

חוסר יכולת לשלוט בקהל עלול להביא לחיבורים לא מוצלחים בין המוצר או השירות המקודם לבין האנשים שנחשפים איליו, לעיתים בלי הבנתם. נניח שאתם מכוונים למכור שירות ליווי לסטרטאפים לקראת מימון ואתם מקבלים פניות מדמוגרפיה של אנשים לקראת הפנסיה, שיש להם רעיון לאפליקציה, או תלמידי תיכון שישמחו לעזוב בית הספר אם רק תשקיעו במיזם שלהם (ואתם לא בכלל לא עוסקים בהשקעות). וזה עוד ניחא. חיבורים כאלה הם פשוט זריקת כסף ולא פחות חשוב, יפעילו אתכם עד שייפול לכם האסימון שאתם מבזבזים משאבים על קהל לא רלוונטי.

מסע לקוח

בפעילות שיווק דיגיטלית ממומנת (PPC) ניתן לייצר "פאנל" (משפך שיווקי), כלומר – לקבוע את סדר הקריאייטיבים וההצעות אליהם הגולש נחשף, בכך להגדיל את נכונות הגולש ("Intent") ובשלותו לסגירה.

בנוסף, ניתן להשתמש בפרטי הלקוחות ואף בביקורי הגולשים בכדי לשפר את פעילות השיווק הממומנת – להציג הצעות ומסרים נוספים, בהתאם למסע הלקוח שהוא חווה (לדוגמה נטישת עגלת קניות, צפייה בעמוד מוצר ללא רכישה ועוד), תוך שליטה על הקריאייטיב איליו נחשף הגולש, כמות הפעמים ותקציב מותאם לעסק ולתחום.

בפעולות SEO לעומת זאת, ניתן לייצר עמודי תוכן ייעודיים לחיפושים נפוצים בתחום (לדוגמה: "איך תעשה פעולה כזו או אחרת בעצמך?", "מה יותר טוב, זה או זה?", "מה הכי מומלץ בתחום כזה או אחר". אזכורי תוכן מוכנים מראש, מבוססי ניסיון מקצועי וביטויים בזיקה לתחום".

המסע של הגולש במקרה זה יתחיל ויסתיים בעמוד תוכן, כך שאיך שלא נהפוך את זה, מדובר ביצירת עמוד וזה שצריך לענות על צורך בצורה כה מוצלחת שתניע את הגולש לפעולה.

לסיכום:

שני התחומים – PPC ו- SEO הםתחומים שדורשים הרבה ידע והתמקצעות. לאור השליטה על התקציב המושקע, כמות התנועה והביצועים שהוא מייצר, הקריאייטיב, הערוצים בהם מוגש, ומהירות האפקט, נראה שיש לא מעט משקל למנהל קמפיינים בטיוב פעילות השיווק הדיגיטלית הממומנת. חשוב לדעת, שני התחומים דורשים תחזוקה רבה. כך שלדעת להקים פעילויות PPC לא מספיקה ללא ניתוח נתונים פרקטי ויעיל.

רוצים לשמוע עוד ? השאירו פרטים ונחזור בהקדם !

השארת תגובה